Тема. Позначення буквами я, ю, є, ї
двох звуків.
Мета: закріпити й
поглибити знання учнів про букви я, ю, є, ї, які на письмі можуть позначати по два звуки. Допомогти усвідомити й
запам’ятати, що буква ї завжди
позначає два звуки. Формувати навички роботи за комп’ютером. Розвивати увагу,
пам'ять, мислення. Виховувати любов до тварин.
Обладнання:
навчальні диски «Дитячий тренажер грамотності», «Грамотійка допомагає
звірятам»; навчальна програма «Сходинки знань до інформатики»; предметні
малюнки, таблиці, індивідуальні картки, відеопроектор, аудіомагнітофон.
Тип уроку:
урок-мандрівка.
МПЗ:
українська мова, Я і Україна, музика.
Місце проведення:
комп’ютерний клас.
Зміст уроку
І. Організаційний момент.
- Діти, до нас сьогодні на урок завітали гості. Привітайтеся з ними.
ІІ. Повідомлення теми та мети
уроку.
- Сьогодні ми з вами вирушаємо у світ звуків тварин. Давайте разом
промовимо слова, написані на дошці:
Ми завзяті
подорожні,
Сили в нас
непереможні –
Кажем
правду, не жартуєм:
У світ
звуків помандруєм.
- Але спочатку треба дати
сигнал до відправлення поїзда. Машиністом буде Мудра Сова. (даю гудок) У – у – у! Всі разом: У – у – у! Поїхали.
(співають
пісеньку подорожуючих)
Кращого нема нічого в світі,
Як по світу
з друзями бродити!
Тим, хто
дружить, не страшні тривоги, -
Дорогі нам будь-які дороги! (2 р.)
ІІІ. Перша зупинка. Зустріч з
лисичкою. (робота за комп’ютером)
- Першою ми зустрічаємо лисичку. Вона нам пропонує
словниковий диктант. Прошу сісти за комп’ютери. Перед вами диктант. Ваше
завдання: вписати слова відповідно до малюнка й розставити їх в алфавітному
порядку.
- Молодці. Справились із завданням лисички.
ІV. Друга зупинка. Зустріч із зайчиком. (каліграфічна
хвилинка)
- Заєць Хвалько першим у лісовій школі написав слова. Але допустив найбільше
помилок, бо не знав усіх букв. Допоможемо йому виправити помилки?
- Ваше завдання: спишіть слова, вставляючи пропущену букву.
…щірка, …жак, змі…,
…нот, за…ць, …нак, чапл…,
д…тел., вісл…к.
- Прочитайте записані слова. Назвіть букви, які ви вставили.
- Яке слово, на вашу думку, зайве? Чому?
V. Третя зупинка. Проблемна
ситуація.
- Що цікавого ви помітили в цих буквах: я, ю, є, ї?
- Назвіть, які звуки можуть позначати ці букви.
Я – [й а] Ю – [й у] Є – [й е] Ї – [й і]
- Яка буква завжди позначає два звуки?
- А коли букви я, ю, є позначають
два звуки? Давайте звернемось до записаних слів. Де стоять букви я, є, ю у словах «ящірка», «єнот», «юнак»? (на початку слова)
- То коли ці букви позначають два
звуки?
- А тепер подивіться, де стоять ці букви у словах «змія», «заєць»? (після голосного звука)
- Придумайте слово-дієслово, в якому буква ю стояла б після голосного. (шию,
боюся, каюсь, мию)
- Після якого звука стоять ці букви у словах «чапля», «дятел», «віслюк»?
(після приголосного)
- Вимовте склади з цими буквами. (ля,
дя, лю)
- Що цікавого ви можете розповісти про букви я, ю? Що вони позначають в цих складах? (м’якість приголосного і голосний звук)
- Зробіть висновок про те, коли букви я,
ю, є позначають по два звуки.
- А буква ї?
VІ. Четверта зупинка. Зустріч з
Вовчиком. (робота з відеопроектором та індивідуальними картками)
- Вовчик пропонує вам цікаве завдання. Вам потрібно розставити слова (за
допомогою стрілочок і мишки) в дві колонки: в першу ті слова, в яких буква я стоїть на початку слова, а в другу –
ті, в яких ця буква стоїть після голосного.
V.
Фізхвилинка. (музична: «Ой на горі жито, сидить зайчик»)
VІ.
Підсумкова бесіда.
- Про що ви дізнались на
сьогоднішньому уроці?
- Коли букви я, ю, є позначають два звуки?
- Що ви можете сказати про
букву ї?
- Які види завдань ми
виконували на уроці?
- Хто готував для вас ці
завдання?
- Чиє завдання було
найцікавіше?
VІІ. Повернення додому. Зупинка «Незвичайний поїзд».
- Ми закінчуємо мандрівку й сідаємо знову у поїзд. Та наш потяг виявився
незвичайним і приготував для нас перешкоду.
- Прошу сісти за комп’ютери. Ваше завдання: скласти прислів’я, правильно
порахувавши кількість голосних і приголосних звуків. Хто з цим завданням
справиться, той і вирушить додому.
- Прочитайте прислів’я, яке утворилось. Поясніть його.
VІІІ.
Оцінювання відповідей учнів.
ІХ. Організаційний момент.
- На уроці з нами були
присутні гості. Давайте подякуємо їм і попрощаємось з ними.
Немає коментарів:
Дописати коментар